Dagens plate

Plass nummer 100: Ensemble 96 med Immortal Nystedt.
Plass nummer 100: Ensemble 96 med Immortal Nystedt.

Norgeshistoriens beste plater: 100. plass.

Ensemble 96 (dirigent Øystein Fevang) Immortal Nystedt 2L. 2005 Det var en liten sensasjon. En cd fra et lite ukjent selskap ble nominert til to Grammy-priser. Det hadde aldri skjedd før med en norsk plate. En av nominasjonene var for beste lyd. Det gikk gjetord om lydopplevelsen fra dem som hadde fått tak i cd-en. De snakket om tredimensjonal lyd, med fem kor av sangerne plassert rundt i en stor sirkel. Denne platen gir lytteren den beste plassen i konsertsalen; dirigentens. Du bader i stemmer og klanger, lyden kjennes som surround selv på hjemmeanlegget i stereo. Det er mye her som klaffer samtidig: dyktige produsenter med gode mikrofoner og avansert opptaksteknologi, mangestemt sang fra klare stemmer, og komposisjoner med stor klang og mild dissonans. For oss uinnvidde kunne stemningen lett minne om den sfæriske musikken i filmen 2001: En romodyssé (1968). Men der György Ligetis musikk (i korverket «Lux Aetarna») er klar, lys og kald, er Nysteds musikk varm og mørk – men fortsatt like klar. Platen ble utgitt til Knut Nystedts 90-årsdag i 2005. Tekstene er hentet fra filosofen Søren Kierkegaard, fra Lukas- og Johannesevangeliet, fra den latinske messen og fra nynorskdikteren Olav Mosdøl. Og selv om sangernes diksjon er glassklar, og tekstene medfølger cd-en – forsvinner ordene ofte inn i klangflatene. Nysteds musikk er modernistisk, med en klar historisk forankring. Det går bra til slutt, selv om det kan låte smertefullt underveis. Tonespråket hans er karakterisert som «tette harmonier, men sjeldent atonalt». Det er to komposisjoner som er i særklasse her; «Prayers of Kierkegaard» (1999) og «Immortal Bach» (1987), basert på første linje i Bachs «Komm süsser Tod». Sistnevnte gir grøsninger: Tiden står stille mens tonene forskyves og går i hverandre. Er det ett sted du skal starte, selv med Wimp eller Spotify og headset, så er det her, på platens siste spor. En audiofil klassiker på under fire minutter. Immortal Nystedt er moderne kirkemusikk som skaper sine egne farger og stemninger. For mange er det helst ren acappellamusikk som duger nå etter 22. juli. «All musikk er et uttrykk for komponistens indre visjoner,» sa Knut Nystedt en gang. «Jeg vil derfor be publikum lytte uten fordommer, og så gi seg over til sine egne visjoner.» Alf van der Hagen Redaktør i Morgenbladet Medvirkende: Ensemble 96 (dirigent: Øystein Fevang) Øvrige medvirkende: Bærum Vokalensemble, Beate Kronen og Gea Aartun Produsent: Morten Lindberg Låttitler: 1. Prayers Of Kierkegaard (Nystedt/Edna Hong/Howard H. Hong) 2. Salve Regina (Nystedt/Maria-antifoni fra 1100 e.Kr.) 3. The Word Became Flesh (Nystedt/Johannesevangeliet I: 1-14) 4. Nytt er livet (Nystedt/Mosdøl) 5. Jesu Sieben Worte (Nystedt) 6. Immortal Bach (Bach/arr: Nystedt) MBTopp100.no