21:11 - 23. februar 2012

«Lillebror ser deg»-samfunnet

Facebook kan sette dagsorden for utviklingen på nettet resten av dette tiåret. Vil vi det?

Facebook-tvang: Stadig mer av innholdet på nettet samles på stadig færre hender, men 45 prosent av oss er ennå ikke på Facebook.

Man kan bli teknologideterminist av mindre. Les TNS Gallups mediestatus for 2011, og fortell meg at ikke internett er dømt til å gjøre papiraviser til historie på sikt. Sosiale nettmedier krever mer og mer av tiden vi er online (et ord som snart er like aktuelt som «bødtker», for øvrig), og ingen av dem krever mer tid enn Facebook.

Det amerikanske nettstedet, skapt av tre nerder i 2004, ble brukt ukentlig eller oftere av 71 prosent av alle nordmenn med nettilgang – blant unge er tallet enda høyere. På verdensbasis har nettstedet idag over 850 millioner brukere, og det er bare et spørsmål om tid før det passerer Kina som verdens største samfunn.

Facebook er også en økonomisk braksuksess. I skrivende stund står det foran en børsnotering som vil reise kapital nok til at det kan sette dagsorden for utviklingen på nettet resten av dette tiåret. Med andre ord: Alle som ønsker å gjøre noe av betydning på internett, blir pent nødt til å ta stilling til Facebook.

Mange norske aviser har allerede gjort det ved å skaffe seg Facebook-sider. Aftenposten leder an med bruk av Facebook-elementer som «Anbefal» og bilder av brukernes venner integrert i artiklene sine, mens VG nylig overlot kommentarfeltet under alle avisens artikler til nettstedet.

Lese mer?


Spørsmål? Kontakt oss på tlf 23 33 91 80 eller abo@morgenbladet.no.