Debatt

Destruktiv elbilpolitikk?

«Bil i by er problematisk, uavhengig av energibærer.»

EL-BILER I Morgenbladet 17. april går Ulrik Eriksen til angrep på bilismen i byene, men skyter på el-bilen.

Jeg ser liten grunn til å beskytte fossilmotorenes femtedel av Norges klimagassutslipp. Kun 2 prosent av landets biler går på strøm. Disse har fordeler i en overgangsfase for å få utviklet utslippsfrie biler med lavere priser, lengre rekkevidde og økt lastekapasitet. Norge har sammen med Nederland, Frankrike, California og andre vist at el-bilpoltikk virker.

Eriksen later som om el-bilutviklingen er inne i åttende året av en tornerosesøvn. Doblet lastekapasitet, tyve prosent priskutt og økt rekkevidde er ingen utvikling for ham. Og han ignorerer den første langdistanse-el-bilen med superladenettverk over mesteparten av Vest-Europa.

Eriksen har heller ikke hørt at Tesla er godt i gang med sin batterifabrikk til fem milliarder amerikanske dollar, som skal muliggjøre hundretusenvis av langdistanse-el-biler til 250–300 000 kroner i 2020. For hydrogenbiler bygges i år flere titalls hydrogenstasjoner i California.

Bil i by er problematisk, uavhengig av energibærer. Men dersom Eriksen, som meg, ønsker færre biler i byen, finnes mange bedre tiltak enn å kvele utviklingen av den bittelille andelen av potensielt utslippsfri transport.

Selvsagt skal bussen fram, Eriksen. Og selvsagt bør innkjøp subsidieres fremfor kjøring, etter hvert. Men kjære Eriksen: Våg å ha to tanker i hodet samtidig!

Klaus Stafto
Miljøpartiet De Grønne

Mer fra Debatt