Debatt

Rektor forlater skolen, vi blir

Gode skoleresultater skapes ikke av broilere med spisse albuer, men i samspillet mellom alle fagpersonene som utgjør lærerkollegiet, skriver hovedtillitsvalgt ved Marienlyst skole Mariann Oksrød Hansen m.fl.

«Hvem ønsker du at ditt barn på seks år skal møte i skolen? En 'marinejeger' som 'ser konkurranse i alt', eller en samarbeidende, omsorgsfull og faglig kompetent pedagog?»

NORSK SKOLE Tidligere rektor ved Marienlyst skole, Leif Bjarne Ersnes, hevder i Morgenbladet 27. juni at norsk skolekultur har spilt fallitt. I Ersnes' drømmeskole skal lærerne lønnes individuelt etter resultater og kriterier som «sjefens oppfatning». Ifølge Ersnes bør samarbeid og sentrale avtaler om lønn erstattes av konkurranse og prestasjonslønn ved den enkelte skole.

Ersnes mener at for å rekruttere gode lærere bør man stille de samme tøffe opptakskravene til lærerutdanningen som på krigsskolen. Hvem ønsker du at ditt barn på seks år skal møte i skolen? En «marinejeger» som «ser konkurranse i alt», eller en samarbeidende, omsorgsfull, trygg og faglig kompetent pedagog? Vi applauderer gjerne høyere inntakskrav i lærerutdanningen, men vel så viktig er egenskaper som Ersnes ikke nevner, nemlig kreativitet, fleksibilitet, samarbeidsevne, ansvarlighet, selvstendighet, empati, og evnen til å se hver eneste elev og deres styrker og svakheter.

Et godt læringsmiljø er ikke noe den enkelte lærer kan skape alene, det oppnås ved at mange gode krefter trekker vogna sammen. Gode resultater skapes ikke av broilere med spisse albuer, men i samspillet mellom alle fagpersonene som utgjør kollegiet. Vi løser utfordringene gjennom daglig samarbeid og kollegaveileding. Ersnes påpeker at enkelte lærere sitter oppi vogna, mens andre drar. Det er riktig at ikke alle tar i like hardt, slik det nok forholder seg ved de fleste arbeidsplasser. Det paradoksale her er at mannen som uttaler seg satt godt plantet oppi vogna de to og et halvt årene han var rektor på vår skole. Mange lærere som har jobbet med Ersnes som leder har gjort det lille ekstra, satt i gang prosjekter og utviklingstiltak, og tatt i bruk hele den pedagogiske verktøykassen, uten å registrere noe særlig interesse, støtte eller oppfølging fra rektor Ersnes.

Ersnes etterlyser suksesshistoriene i skolen. Her synes Pisa-resultater og karaktersnitt å være eneste målestokk for fremgang. Som lærere skal vi ivareta hele mennesker, ikke bare deres resultater. Vi i klasserommet opplever suksesshistorier på daglig basis. Hva med klassen som møtte representanter fra andre religioner og nå forstår bedre hva ydmykhet og respekt er? Eller eleven som før foraktet norsktimene og nå finner glede og stolthet i å skrive? Hva med eleven som før alltid gikk alene og nå er godt integrert i kameratflokken? Eller eleven som viste alle tegn til å droppe ut, men som nå har satt seg mål og tar skolearbeidet seriøst? Disse historiene kan ikke kvantifiseres og rapporteres videre og er derfor ikke interessante for Ersnes. Vi gleder oss på elevenes vegne – disse historiene deles og gir oss felles styrke til å stå på i en hektisk hverdag.

Samtidig ser vi at mange unge sliter med å gjennomføre skolen. Vi vet at et økende antall elever kjemper med psykiske problemer og derfor lever under konstant stress. Hvordan vil denne økende gruppen takle mer konkurranse og resultatjag?

Det er nå en ledig stilling som rektor ved Marienlyst skole. Vi håper på en leder som ser verdien av all den erfaring og kunnskap som er samlet i kollegiet. En leder som ønsker å bidra i det endringsarbeidet vi gjør. Vi ønsker oss en leder som både kan lytte til og samhandle med personalet på skolen og med overordnede etater. En rektor som støtter de under seg og av og til står opp mot de over seg. En rektor som trår til når det butter. En som ikke «skyfler ansatte rundt» og driver «skadebegrensning», men som ser det som en del av jobben å følge opp og lede sitt personale.

Vi på Marienlyst skole kan tilby hardt arbeid basert på høy faglig kompetanse og stort engasjement for skolen og elevene våre. Vi har også en foreldregruppe som legger inn betydelig innsats i å følge opp sine barns læring og trivsel. Vi vet godt at vi alltids kan bli flinkere, og er alltid åpne for endringer som vil gagne elevene. I møte med elevene er vi stadig på jakt etter bedre metoder, andre tiltak. Vår pedagogiske verktøykasse er fortsatt full, vi bygger elever som står støtt på kunnskap og ferdigheter, med et godt utviklet samfunnsansvar og engasjement.

Rektor Leif Bjarne Ersnes velger å forlate skolen fordi han har mistet troen på systemet og er lei sutrete lærere. Vi på vår side velger å bli i skolen fordi vi har stor tro på systemet, elevene og på den jobben vi gjør.

Vi ønsker vår nye rektor velkommen!

Mariann Oksrød Hansen (hovedtillitsvalgt, Marienlyst skole), Stein Iversen (hovedverneombud), Borghild Rønning (verneombud), Anne Brita Barstad (rådgiver), Annichen Ytrehus Hveding (sosiallærer), Andreas Bråthen (teamleder barnetrinnet), Marianne Eggen (teamleder barnetrinnet), Anette Edvardsen (teamleder ungdomstrinnet), Miriam Rindal Opsal (teamleder ungdomstrinnet), Sigmund Drangfelt (teamleder ungdomstrinnet), Anita Muldsvor (teamleder spesialklassene), Silje Ruslåtten (kontaktlærer), Melina Huus (kontaktlærer), John Atle Christensen (kontaktlærer), Hege Danielsen (kontaktlærer) og Inger Marie Johansen (kontaktlærer)

Mer fra Debatt