23:42 - 03. mai 2012

Russlands brede lerret

Petrusjka-serien gjør sitt beste for å leve opp til ideen om den viltvoksende, barokke russiske litteraturen.

Kontraster og paralleller: På solsiden av gaten er en dobbeltroman hvor Dina Rubina (til venstre) spiller flere skjebner ut mot hverandre. Zakhar Prilepin (til høyre) skriver sterkt om Tsjetsjenia, hvor han selv kjempet som spesialsoldat på nittitallet.

Det kan vel være noe i nærheten av en klisjé, men likevel: Russlands historie, størrelse og mangfold skaper et annet utgangspunkt for litteratur enn det man finner i for eksempel en bitteliten og nærmest monokulturell skandinavisk nasjon med fem års verdenshistorie på egen mark å se tilbake på. Mange russiske forfattere benytter seg av dette og skaper store, kaleidoskopiske, fargerike romaner fra flere geografiske områder og politiske epoker.

Også de tre forfatterne i årets slipp fra CappelenDamms russiskserie Petrusjka trekker på denne egenarten. De to romanene til Eduard Kotsjergin (født 1937) og Dina Rubina (født 1953) forsyner seg i tillegg av det gamle Sovjetunionens ufattelige dimensjoner.

Novellene til den betydelig yngre Zakhar Prilepin (født 1975) er mindre knyttet til geografi, mer til det postsovjetiske russiske mentale landskapet, et trist syn slik Putin-motstanderen og nasjonalbolsjeviken Prilepin ser det. Men også hos ham er annerledesheten innad i giganten viktig, ikke minst når han skriver fra Tsjetsjenia, hvor han selv kjempet som spesialsoldat på nittitallet.

 

Lese mer?

Logg inn/registrer deg dersom du allerede er abonnent, eller kjøp tilgang.